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1- Introducción

El Romanticismo, como movimiento cultural de amplia extensión, se puede entender como una filosofía que lejos de intentar unificar las diferentes manifestaciones artísticas, las supedita a la creación del “genio” (artista). La subjetividad que fomenta esta corriente conduce a terrenos insólitos y desconocidos hasta el momento en las artes y la música occidentales. Como consecuencia, se produce un creciente distanciamiento entre artista y público, ya que la música deja de ser un ornamento para la sociedad para convertirse en un medio subjetivo de expresión para los estados psicológicos del artista.

En Galicia la producción musical no quedó aislada de los géneros románticos europeos, especialmente a partir de la segunda mitad de siglo, teniendo predilección por los más intimistas para grupos reducidos, como las melodías gallegas, que bebieron de corrientes como el lied alemán, la melodie francesa o la canzonetta italiana.

Por otro lado, las ideas románticas no quedaron sólo ancladas en expresiones aisladas de artistas que se dejaban llevar por su creatividad, sino que forjaron las bases de nuevos pensamientos colectivos. El individualismo romántico adquirió poco a poco matices patrióticos, fruto de los acontecimientos históricos, naciendo de ahí singulares corrientes nacionalistas en Europa. En Galicia los Juegos Florales de 1861 marcaron un hito al que siguió la publicación de Cantares Gallegos de Rosalía de Castro en 1863, momento tras el que se intensificó el uso de la lengua gallega desde el movimiento cultural del Rexurdimento.

No obstante, ante este flujo de corrientes políticas y culturales gallegistas, habría que baremar y matizar la dimensión que tendría en el terreno netamente musical. Para Luis Costa, la música nacionalista sería “aquella que supone una alternativa más o menos diferenciada formalmente de la cultura musical de la “gran tradición”, desarrollada en centros periféricos respecto de ésta, y inserta en un movimiento reivindicativo de más largo alcance en lo cultural y en lo político, dentro de lo que adquirió una clara funcionalidad identitaria”.

2- Música vocal

2.1- Melodía galega

Na segunda metade do século XIX os compositores galegos, seguindo a tradición dos lieder alemáns e tomando os textos dos autores do Rexurdimento, construíron pequenas pezas para canto con acompañamento que recibiron diferentes denominacións como melodía, cantiga, balada ou romanza.

Un dos primeiros compositores en cultivar este xénero é Marcial del Adalid, con Cantares viejos y nuevos de Galicia, sobre poemas de Fanny Garrido, de temática popular, costumista ou da emigración, propios do Rexurdimento literario.

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Musicalmente, este xénero recolle elementos entroncados directamente coa tradición galega como a sinxeleza dos contornos melódicos, a adaptación do idioma galego e o uso de ritmos de división ou subdivisión ternaria coma na composición Afrixida, tamén de Marcial del Adalid, co ritmo galego característico de 6/8 de tipo barcarola.

MarcialDelAdalidRetrato de Marcial del Adalid

Ademais de Adalid, destacan compositores como Canuto Berea, Juan Montes coa súa obra Negra Sombra ou Unha noite na eira do trigo, José Castro “Chané” con Os teus ollos e José Baldomir Rodríguez.

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1.3- Xénero dramático

Dentro do xénero dramático destaca a ópera A Virxe do Cristal, baseada nun texto de Curros Enríquez e posta en música por Baldomir, e a zarzuela de Canuto Berea La luna de hiel.

1.4- Música coral

O movemento orfeonístico provocara unha clara intesificación da creación ó seu favor, especialmente valiosa nos casos de Pascual Veiga, Juan Montes, José Castro “Chané” ou José Baldomir. A produción no só fora profana, senón tamén relixiosa como demostran as pregarias, gozos e vilancicos; aínda que destacaron, polo novidoso, as obras corais con vinculacións ás melodías galegas coma por exemplo a Alborada Galega de Pascual Veiga e a Alborada  de Juan Montes. Mais é probable que unha das pezas corais que máis sona acadara no futuro fose o actual Himno Galego con texto de Eduardo Pondal e musicado por Pascual Veiga.

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3- Música instrumental

3.1- Música instrumental para piano

O piano convertérase nun instrumento de referencia, sendo obxecto das creacións de compositores galegos, tanto para satisfacer as súas aspiracións artísticas coma para cubrir a crecente demanda de toque lixeiro por parte da sociedade burguesa. Destacan Marcial del Adalid con obras coma Improvisación fantástica, El último adiós e Sonata fantástica. Cara á segunda metade do século, a composición musical entroncou coa tradición musical autóctona e coa demanda de pequenas pezas bailables. Neste senso destacan as danzas variadas coma mazurcas ou valses compostas por Juan Montes ou La Alfonsina de Canuto Berea.

3.2- Música de cámara

Destaca a Sonata gallega descritiva para cuarteto de corda de Juan Montes.

3.3- Música para banda

As principais obras para estas instrumentacións recollen ritmos tradicionas galegos como a muiñeira La Alfonsina de Canuto Berea e transcricións de melodía galegas de Juan Montes coma Lonxe d’a terriña, Doce sono ou Unha noite na eira do trigo.

4- Pascual Veiga

Pascual Veiga (1842-1906) foi un compositor e músico fundamental do Rexurdimento Galego, autor da Alborada Gallega e a música do Himno Galego.

Pascual Veiga

Traballou de organista e profesor ademais de fundar e dirixir varios orfeones cos que recibiría numerosos premios, principalmente na cidade da Coruña coma o Orfeón El Eco e o Orfeón Coruñés.

Entre as súas obras destacan a Alborada Gallega, La escala e a música do Himno Galego sobre o poema Os Pinos de Eduardo Pondal, froito da correspondencia mantida entre eles.

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Bibliografía: Historia de la Música en Galicia, Lorena López Cobas (Ouvirmos, 2013)

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